2014. november 23., vasárnap

Veronica Roth: A beavatott (Divegent 1.)

Kiadó: Ciceró
Oldalszám: 432
Értékelés:5

Fülszöveg:
EGYETLEN DÖNTÉS
alapján megtudhatod, kik az igazi barátaid
EGYETLEN DÖNTÉS
meghatározhatja az értékrendedet
EGYETLEN DÖNTÉS
örökre megmutathatja, kihez és mihez vagy hűséges
EGYETLEN DÖNTÉS, AMELYTŐL MEGVÁLTOZOL
Beatrice Prior az antiutópisztikus Chicagóban él: az itteni társadalom öt csoportra tagolódik, melyek mindegyike egy-egy erény kiművelését írja elő tagjai számára. Ők az Őszinték, az Önfeláldozók, a Bátrak, a Barátságosak és a Műveltek. Az év egy bizonyos napján a mindenkori tizenhat éveseknek el kell dönteniük, melyik csoporthoz kívánnak tartozni. Ennek kell szentelniük életük hátralevő részét. Beatrice ingadozik aközött, hogy a családjával maradjon-e, vagy végre önmagává váljon. Ez a két lehetőség kizárja egymást. Végül olyan döntést hoz, amely mindenki számára meglepetést jelent – még önmagának is.
Értékelés:
Amikor először szembejött velem a molyon ez a könyv,egy amolyan Éhezők viadala-szerű könyv. De elkezdtem elgondolkodni,hogy melyik csoportot választanám. Akkor letettem a voksomat arra,hogy én Művelt lennék,de ez megváltozott a regénye elolvasása után,de erről majd később.
Nem tudtam,hogy mennyire értkékeljem a művet,mert amikor hazajöttem a könyvesboltból és elkezdtem olvasni,akkor egyszerűen lebilincselt,elrakadott. Viszont ez a világ,ahol a társadalom az erényekre van építve,nem volt eléggé jól bemutatva. Nem kaptunk választ arra,hogy miért?,mikor?,és hogyan?. Sőt,tulajdonképpen azt sem tudjuk milyen évet írunk...Én ezt elég nagy pontatlanságnak könyveltem el,hiszen szerintem ez nagyon érdekes,de hogyha az egész zavaros kárba megy az egész ötlet. Ráadásul vannak benne felesleges dolgok.
Például az alkalmassági vizsga,ami a választási nap előtt van. Itt megitatnak mindenkivel egy löttyött,ún. szimulációs szérumot,ami hatására úgy érzed a valóságban vagy,egy valós szituációban. Ez az egész arra megy ki,hogy amilyen döntéseket hozol a szimulációdban,annak alapján megmondják melyik csoportba illenél. Értem én,hogy itt van a csavar,de mire jó ez,hogyha nem kötelező azt a csoportot választanod,amibe beillenél? Jó,ezt megmagyaráztam magamnak azzal,hogy ez biztos azért van,mert ez egy kicsit elgondolkoztatja őket a csoportválasztást illetően. A másik számomra ilyen feleslegesnek tűnő dolog,az a Bátrak utolsó próbája,amikor is bemennek egy szobába,ahol megjelennek szintén egy szimuláció segítségével a félelmeik,amiket legyőzhetnek,tehát ez a szimulációt tudják befolyásolni. De ezzel még nem küzdik le őket,csak mégnézik őket,kezelik őket,és tovább mennek. Szerintem ennek nincs sok értelme,mert azért fura,hogy normálisan megbirkózol az egésszel,de amikor mondujuk máskor is megcsinálod,ugyanez lesz,nem lesz más.

De akkor még egy kicsit a csoportrendszerről. Ugye minden csoportnak meg van a maga feladata,a Bátrak a kaput őrzik,ami a város határánál van és be van zárva,de nem derül ki mitől óvja a lakosokat-ez érdekel,gondolom majd a többi részből kiderül-,az Önfeláldozük a politikai vezetők,mert ők önzetlenek. De ez a Művelteknek nem tetszik,mivel a szerénységük miatt nem használhatnak mondjuk kocsikat,és egyéb modern dolgokat. Ezért egyfajta lázadás lesz,és ezért nem választanám a Művelteket,mert a vezetőjük,Jeanine egy bunkó,aki csak hatalomra vágyik.

A szereplők mind szimpatikusak voltak,kivéve persze a gonoszak. A főszereplő lány nem rinyálós,úgy mint a regények 90%-ában a főhősnők.
        
Kinek ajánlóm?
Azoknak akik szeretnének egy disztópiát olvasni,ami ugyan nem tökéletes,de a cselekménye érdkes. Főleg a 13-15-os korosztálynak

  (kép forrása:
http://weheartit.com/search/entries?utf8=%E2%9C%93&ac=0&query=Divergent&commit=&page=3&before=148086463)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése