2015. október 22., csütörtök

Fehér Klára: Bezzeg az én időmben

Kiadó: Móra
Oldalszám: 226
Kiadás éve: 1966
Eredeti cím: -
Fordította: - 

Értékelés: 5


Fülszöveg:
„Bezzeg az én időmben nem csavarogtak fiúkkal a lányok.” "Bezzeg…" – mondják mindenre a felnőttek. Katit azonban nem érdeklik a régi történetek, ő most tizenöt éves, most szerelmes, most akar boldog lenni. Csak az első bál éjszakáján ébred rá: 1941-et ír a naptár, amikor a történelem, a felnőttvilág bármikor elszakíthatja őt szerelmétől, akár örökre is.
Fehér Klára könyve az egyik legnépszerűbb ifjúsági regény. Mi lehet a titka? Talán az, hogy egy ilyen szomorú korszakról is képes bölcs derűvel mesélni. A szeretni való szereplők, a humoros helyzetek a mai olvasó számára is közelivé, átélhetővé teszik Kati és Laci történetét.

Értékelés:
Erről a könyvről az elolvasás előtt csak annyit tudtam, hogy sokan dicsérik és hogy Reni is olvasta az SzJG-ből. Én is el szerettem volna már olvasni, de valahogy mindig azt éreztem, hogy ez nem nekem való. Aztán egy péntek délután a sulikönyvtár legalsó polcán rabukkantam erre a gyönyörűségre. Dehát miért tartják ezt a legalsó polcon?! A legfelsőn kellene, hogy legyen!
Belekezdtem, de sajnos nem kölcsönöztem ki, amit utólag már nagyon bánok. Szerencsére fent van a Magyar Elektronikus Könyvtár oldalán, így mondhatom azt, hogy ez az első e-könyv amit olvastam.
Kati egy átlagos kamaszlány, aki nem különösebben szép, ráadásul mondhatni elég szegény a családja. Együtt osztozik a földrajzatlaszán két testvérével Marival és Zsófival. Persze ebből is gubanc lesz, hiszen hárman háromféle osztályba járnak, így meglehetősen zűrös egymáshoz eljutattni, de ez úgy van megfogalmazva, hogy egyszerre izgalmas, de mégis nevethetünk, hiszen ez csak akkor is ott tűnik nagy problémának.
Az egész történet ott vesz nagy fordulatot, amikor a kitalált fiú "életre kel", azaz képbe kerül Laci. Ő egy kedves, figyelmes fiú, engem mindvégig igazából a korkülönbség zavart, de az nem csak az ő kapcsolatuban. Kati osztálytársainak beszámolójából is az derül ki, hogy szinte mindegyikük idősebbekel jár, ami nekem fura volt, hiszen ma már elég érdekes lenne, hogyha egy 22 éves srác egy 16 éves lánnyal lenne együtt.
A regényből kiderül, hogy a kamaszlányok ugyanazokkal a problémákkal küzdöttek régen, mint mi most, sőt ha lehet még többel, hiszen az ő életükben a világ komolyan beleszólt.

Ami tetszett, hogy a könyvnek nem központi eleme a háború, igazából csak a történet második felébe esik róla több szó, de valahogy érezzük a hatásait, például Antal Magda eseténél és Bodánál, amit úgy sajnáltam...
És a vége....Gyerekek! Sírtam, sírtam és sírtam. (Na jó, azért nem bőgtem szét a fejemet). Most miért? Miért kellett? Mi történt ezután? A könyv végén értelmet nyernek a "Bezzeg az én időmben..." kezdetű mondatok és megérted, hogy te miért nem tudod őket igazán felfogni. Mert ahhoz, hogy valamit igazán megértsünk át kell élnünk.

Kiknek ajánlom?
Minden 13-17 éves lánynak és tulajdonképpen bárkinek, aki emlékszik még a saját kamaszkorára. Őszintén szólva én ezt adnám 8.-ba kötelezőnek, legalábbis lányoknak. A fiúk nem biztos, hogy megértenék mindezt.

A regény legálisan, ingyenes elérhető ide kattintva.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése